Dagboek
constatering
Je wil een piëta schilderen zei Sylvi.
En ik dacht: ja, dat wil ik.
Hemellichamen
Janpeter Muilwijk, Hemellichamen 2007
Nederland heeft ineens veel Nieuwe Helden. Ze duiken op, zomaar uit het niets, en heten Harm en Gert en zeggen niet zo veel. De journalisten draaien als kraaien om de helden heen, die slechts antwoorden met 'Machtig mooi man' en er verder het zwijgen toe doen. Ik wilde er dus iets dichter bij in de buurt komen, die helden. Ze waren zaterdag te vinden vlak bij, op de Beulakker Wieden en het was Echt Waar. Nederland heeft nog heel veel leuke mannen. De leukste zwierde gemakkelijk achter een kind aan -meisje/jongen was onduidelijk te zien door alle bepakking eromheen- die voortkrabbelde en af en toe baste hij naar het kind: 'het gaat goed hoor, hartstikke goed'. Ik dacht toen : Wat een vader! Want ik zag ook anderen die gingen uitleggen en verbeteren, en zelfs uitvaren, al was het maar een enkeling moet ik zeggen. Weg schaatsplezier dan toch? Een rondje verder terwijl ik ook stuntelend vooruit kwam en met mijn armen maaide, kwam dezelfde vader met kind van de andere kant ons tegemoet glijden. Het wonder geschiede: hij betrok ook mij in zijn no-nonense opvoeding: 'Ja, dat gaat machtig goed, dat zie ik wel'
De documentaire 'Blue Mondays and Strawpberry pie' van Coco Schrijber was er een die ik moest zien. Het interview met haar in Kunsttsof was het beste interview van een jaar lang -wat betekend dat heel 2008 ietsje minder interessant was-in originaliteit vooral. Wat een leuke vrouw die Coco. De vraag is of niets DOEN ook werkelijk niets op levert. Ze zet prachtig het gegeven neer dat niets doen een actie oplevert die niet zinloos is maar totaal anders van kwaliteit als de actie van bookmakers, bijvoorbeeld, op Wall Street, die zich een ongeluk bellen en totaal gestresst in een vreselijke omgeving werken, leven, brr. Ik werd gesterkt in mijn steeds sterker wordende overtuiging dat de tijd nemen steeds weer iets op levert dat een heel andere reikwijdte heeft als , bijvoorbeeld, het gekraai van journalisten aan de rand van een schaatsmarathon op natuurijs.
En dan moest ik natuurlijk ook nog naar het Catharijneconvent. En heb me verbaasd over het grote aantal vriendinnen dat al pratend de tentoonstelling doorkuierde, al kletsend over vanalles maar niet de tentoonstelling of de werken waar ze voor bleven hangen zodat ik me in allerlei bochten moest wringen om ook wat te zien. Alleen Bill Viola kreeg ze even stil. Ik kan in een verkeerde stroom zijn beland, maar ik was op zondagmiddag op een vriendinnententoonstelling en ik weet niet of ik daar blij mee was. Janpeter Muilwijk was vertegenwoordigd met een ragfijne tekening die naar meer smaakten. Naast me ligt een prachtige catalogus met zijn werk en ik word er erg gelukkig van.
Schrijven en schilderen
Zelf willen werken als Louise Bourgeois zou hopeloos zijn.
Maar dit is er een van de serie van 80 tekeningen die ik van de zomer in Zürich gewoon tegen kwam. Ik had er veel voor over gehad die werken nog eens te zien. Allemaal. De titel van de serie was La Rivière Gentille en er werden variaties en variaties van deze rivier aangeboden aan de kijker. Ook in haar andere titels liggen verhalen en herinneringen in een paar woorden besloten. Ze klinken als woorden steeds poëtisch, maar pas als zij de titels zelf uitspreekt hoor je de ernst , en vaak nog steeds de woede in haar titels.
Happinez
Drie december pas zou de nieuwe Happinez uitkomen. Dus wat een onverwachte verassing toen er vanochtend een exemplaar op de deurmat lag. Ik beken: heb mijn jas uitgegooid, boodschappen laten staan en ter plekke het plastic eraf gegrisd. En meteen bladeren. Direct lichte paniek : eerst zien dan geloven dus ik bladerde me suf helemaal naar het einde van het blad. Pagina 174. En toen moest ik even zitten want het was mooi en o.k. en eervol.
Dit is het toch wel lang verwachte artikel. Themanummer Overgave. En, zo las ik ook, Inez van Oord haar laatste nummer als hoofdredactrice. Terwijl zij nu het gezicht bepaalt van het blad -wat zij voor heeft op alle Linda’s en andere namen ging het bij haar om het blád-. Goed van haar zich nu terug te trekken.
Natuurlijk heb ik met mijn valkogen meteen de afbeeldingen gescreend : het werk Hand Cancel Please staat er -hoewel uitgesneden- prachtig op, en ook Luisteren, -ook uitgesneden- doet het op z’n glossy’s vooral indringend (contrast te hoog). Maar Eva Maria, helaas, is teveel overbelicht. Mooie nuances zijn wat afgevlakt en daardoor minder sprekend. Zo ook de Vogelvrouw. Te hard van toon, jammer jammer. Het blijft een heel lastige opgave: afbeeldingen van schilderijen goed weergeven. Ik heb het bewust aan de redactie overgelaten.
Omdat er al weer tijd overheen is gegaan ben ik alweer bezig met een nieuwe serie. Eind januari zullen de eerste werken in Eindhoven te zien zijn. Ik heb meteen de horoscoop in Happinez erop nagelezen: Veel sociaal gedoe maar heel creatief…
AAF en de Stille Zon
Woensdag opent weer de Affordable Art Fair. Vorig jaar een omstuimig succes en ik houd nu mijn hart vast: Zal het weer zo dynamisch zijn? Zo leuk? Ik heb inmiddels een erg goede band met de Westergasfabriek , want ook Cohen trad daar deze zomer op.
http://www.affordableartfair.nl/impression.html
Stille Zon, mijn laatste werk zal daar ook hangen. Mijn gesprekken met mensen over een eventuele reis naar China volgend jaar hebben mijn antennes wijd open gezet voor aziatische invloeden. De dialezing van Nirdosh (Petra van Heesbeen) over keramische ontwikkelingen in China en haar porceleinen theepotten vonden een weg naar mijn werk.
Deze vrouw biedt aan en ontvangt in een groot geduldig gebaar. Bij dit werk ben ik minstens vijf dagen, waarschijnlijk langer, met haar ogen bezig geweest. Alsof ik de uitdrukking zelf nog niet wist te benoemen. Ik merkte dat ik regelmatig met ingehouden adem en een te klein kwastje voor woorden weer aan het oog bezig was. -Ben er zelfs nog de stad voor in geweest om te zoeken naar fotos van een van de speelsters in Greys Anatomy. Zelden zon leuk personage in een soap tegengekomen als Sandra Oh, met zulke veelzeggende ogen -.
Ik ga maar eerst eens grote opruiming houden in mijn atelier, het stoepje schrobben en kijken wat er nu gaat komen, deze koele herfst.
Barcelona
Het regende ineens. En hard ook. Er waren nog drie lege kwartieren voor het Picasso Museum zou openen en ik dook een kerk in. De Santa Maria del la Mar. Hoewel er gaten in het plafond zaten en het donker, heel donker was in de kerk was het er eigenlijk best gezellig. Gotisch, las ik, vroeg Gotisch. twaalfhonderdzoveel. Achterin oefende een clubje op een lied en er was een tafel waar een mevrouw allerlei maten kaarsen verkocht om bij de nissen te plaatsen. Die kaarsen bleken de verlichting van de kerk op de vroege ochtend. Langzaam wenden mijn ogen aan het schemerige licht en ik liep langs de nissen. En wat een verassing in die nissen : Maria, Anna, Theresa, Magdalena, een overweldigende aanwezigheid van vrouwelijke archetypes. Ieder haar eigen huisje, ieder haar eigen tafeltje met kaarsjes. Het werd een heel fijn anderhalf uur.
Daarna Picasso wat weer een heel ander verhaal maar toch ook weer heel verassend speels en gedurfd en gewaagd en brutaal en aanstekelijk was.
Plan B
Kitty Kilian, plan B. http://www.kittykilian.nl
Plan B. Alle Ministers van Financiën zoeken ernaar. Het lijkt de bezigheid van de dag als ik de kranten mag geloven. En het is inmiddels ook doorgedrongen tot de gewone mannen en vrouwen. Tenminste, tot alle gelukkige mannen en vrouwen met spaargeld. Spaargeld dat voor het pensioen bewaard moet blijven. Spaargeld dat niet in een huis gestopt is omdat je anders je hypotheekrenteaftrek misloopt.
Hoe dringender de krantenkoppen, ernstiger de NOVA gezichten, hoe gedesinteresseerder ik word. Een van de redenen waarom ik Kittys Plan B zo helemaal goed vind. Ik pleit voor iedereen die geen Plan B heeft, voor iedereen als die vrouw in haar trouwjurk met die Edith Bunker achtige truttigheid. Verleidelijk is het te denken dat ze naïef is, en zo hoopvol met haar witte trouwjurk alles inzet op de liefde.
Angstaanjagend. Maar ik herken mezelf erin en moet lachen.
Ik heb geen plan B.
This is it.
Papier versus Open Art
Dit is een bewogen foto van een werk van Couzijn van Leeuwen. Het was te zien op de Papierbiënnale in Apeldoorn die het afgelopen weekeinde werd afgesloten. De foto is haastig genomen, dus eigenlijk zie je niets, maar het was toch echt een tintelend werk. Alles is van papier, karton. Aan elkaar geniet, met plakband aan elkaar geplakt, met plaksel verlijmd. Het brengt je even naar zo’n oud Indisch echtpaar, of zeventiende eeuwse praal, kortom, het hele werk getuigt van vindingrijkheid en plezier. Wat een genot.
De dag ervoor bezocht ik de Open Art FAir in Utrecht. Kunst en geld, kunst en handel, kunst en ruimte, kunst en die tinteling: alles stond daar ter discussie. Eén galerie, twee kunstenaars die me gelukkig maakten: Cosmin Moldavan en Anna Verrijt werden door Art Lease/Contemporary Art Utrecht vertegenwoordigd. Mooi gepresenteerd, fijn werk. http://www.artlease.nl
Een ‘algemeen hoog niveau’ wil niet zeggen dat je niet doodvermoeid de beurshallen uitrolt, op zoek naar een werkelijke tinteling.
Anna
De verkondiging aan de heilige Anna is een fresco van Giotto dat zijn gelijke niet kent. (Giotto di Bondone (1267-1337), Scrovegnikapel in Padova). Een engel wringt zich door een raampje in de muur en Anna, al wat ouder, ziet het een beetje aan en is bereid de engel te geloven terwijl een dienstmeid, nieuwsgierig naar wat daarbinnen gebeurt het liefst alles zou willen zien -terwijl zij ‘garen spint’-. Waardoor wij weer in een gekke positie komen te staan omdat wij Anna en de engel wel mogen zien.
Eerst was er de vrouwenfiguur. De boom. Het schaaltje. Toen was er de kleur van de jurk en de groene kleur van de achtergrond. En niet zo heel veel later werd ze Anna. Gewoon Anna. Die het ook allemaal niet zo goed meer weet maar die wel bereid is naar een vogel te luisteren.
Ik wil nog iets met de spinster…
actuele stand hedenochtend
Deze rare regenachtige zomer is niet zomaar voorbij gegaan.
Toch wordt me regelmatig gevraagd waarom ik minder schrijf en lees ik, (ik citeer) : ‘Je schrijft enthousiast over films die je gezien hebt maar hoe staat het nu met je werk?’ Welnu, lieve lezers, ik zocht me suf deze zomer. Technisch, thematisch, formaten. Werken overdag en ’s avonds gewoon ’s avonds doen. Niks geen euforische momenten.
Zes kleine formaten zijn te zien in Tijnje. Ze zaten me een beetje dwars en in de weg. Een klein doek vraagt evenveel aandacht als een groot doek maar de beweging en energie die naar het doek toe gaat is totaal anders. Het werk hierboven is nog in ontwikkeling en zal naar de Open Art Fair in Utrecht gaan. Ik houd toch van een bredere armslag merk ik.
Vandaag voer ik een gevecht tussen een binnentuin en de geplukte bloemen.
Ik groet u.