Dagboek

Arie de Groot / Such wonderful light today @ the gallery.

Galerie Ramakers meldt vandaag: 'Such wonderful light today @ the gallery. Arie de Groot – 50 years works on paper. Till May 3'.

Zelden een mooiere aantrekkelijker bericht gevonden bij het doorbladeren van face book. Ken het werk niet, maar ben door de foto aangetrokken. Niet zozeer door het licht waar de galeriehouder zo blij mee is, maar met de verte van poëzie aan de wand. Ik zoek op de naam en vind afbeeldingen die me blij maken. Een lichte melancholie, heel fijn kleurenpalet, de gelaagdheid, het speelse in het werk. Mooi is ook dat het niet af leidt. Niet te veel is, maar in evenwicht. Totaal in evenwicht.

Prachtig werk.

Ik hoop in het echt nog even fijn. Maar dat kan bijna niet anders.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arie de Groot

dozen10  dozen9

 

 

Martin Assig

Art Rotterdam dit jaar: vol, druk, gigantisch. Denkkunst, kijkkunst, bekijkkunst, uitvindkunst. En veel abstract. Veel abstracter dan vorige jaren. Nadat de eerste paden waren gegaan, de koffie gedronken in hels kabaal kwam ik Martin Assig tegen. Meteen enthousiast. Als je echt blij wordt van werk dan is er iets mee. Hier ging het om dgaboekfragmenten, in de stand van Maurits van der Laar.img_6231-int

Meteen geboeid. Ik bleef maar kijken. Gelukkig was er ergens nog een kleine catalogus te vinden. Dat Assig betrokken is is overduidelijk. dat tekst en beeld saengaan ook. Maar wat me nog meer raakt is zijn taal om hele grote zaken eenvoudig en groots tegelijk te maken. Hij speelt, hij zoekt naar vormen, zet ze neer, beleeft ze, hertekent ze. Eerder heb ik het wel over de vitaliteit van Louise Bourgeois gehad. nu is het de vitaliteit van Assig die me blij maakt met kunst.

Bose Blumen

14Bose_Blumen

 

droom

Dit is wat ik doe. Ik zoek de droom. En de droom zoekt ons, daar ben ik van overtuigd. Het is natuurlijk een gekke bezigheid. Want dromen laten zich niet leiden. Twee droomzoekers drukken me met de neus op de feiten rond dromen, ze zijn verassend, onvoorspelbaar en mythisch.  Mannelijke en de vrouwelijke varianten. Al zal de laatste dit niet toe willen geven, wat ik zelf wel zo interessant vind.

Femmy Otten grijpt terug op de oudheid, waarschijnlijk overdonderd door steden als Pompeï waar de eenvoud van de schilderingen direct een andere wereld oproepen. het oude en verweerde is haar taal. Ze maakt prachtige magische vertellingen. Maar bij het zien van haar portret van de koning valt me op dat de droom in duigen valt. Het mist de verbeelding, die zij zo sterk in haar andere beelden weet te brengen. Het lijkt me dat het nu (ons kennen van de koning) de magie verplettert.

19

Otten

23

Het GM Den Haag toont werken van Emo Verkerk. Ik hoorde een geweldig gesprek met hem in het programma ‘Nooit meer slapen’. Voor ik naar Den Haag afreis heb ik zijn vroegere werk weer doorgekeken. Prachtig en inspirerend werk is het.

Het nieuwe werk ziet er veelbelovend uit.

http://www.vpro.nl/nooitmeerslapen/speel.program.44459416.html

emo-13emo-14

Over Anna, over schilderijen

De Anna van Holbein zag ik deze zomer in het Louvre. Ze hing in een donker zaaltje, een beetje bobbelig beschermd te wezen. Het werk getuigt van groot meesterschap. De houdng van Anna is kaarsrecht, het hoofd neigt naar voren. Waardigheid, toegenegenheid. Vanuit deze houding kijkt ze je aan. Eeen beetje in zichzelf gekeerd, met de beste bedoeling niet teveel van zichzelf te laten zien. En omdat de houding zo uit gaat van eigen kracht is de blik waarmee ze me aankijkt superspannend. Wat vertelt ze over zichzelf vanuit deze houding?

Het afgelopen jaar heb ik zes dames geprortretteerd die als Anna geposeerd hebben. De lichtval was egaal daglicht. in het gezicht vallen sumier schaduwen. Als vanzelf heb ik ingezoomd op de ogen van de vrouwen. Niet wonderschoon te wezen. Niet in een behaagstand. Wat ik meen gezien te hebben is iets wat blootlegt. Oervitaliteit als drager van het gezicht. En het gezicht als uitdrukking van energie.

 

Opening 2 november 15 uur

SignificantOthers-210x270-omslag-4

 

2  november t/m 26 december 2014
Francis Kilian, schilderijen                       Peter Hiemstra, keramische beelden

Voor het project ‘Significant Others’ hebben Francis Kilian en Peter Hiemstra mensen geportretteerd die een speciale betekenis voor hen hebben.

Vijf vrienden van Peter Hiemstra stonden model voor vijf indrukwekkende borstbeelden. Francis Kilian maakte indringende portretten van zes vriendinnen.
Keramist en schilder voelen zich met elkaar verwant in het gevoel voor detail, het toelaten van fantasie en magische elementen.De kunstenaars laten hun vrienden zien zoals ze zijn, voor hen, in uitdrukking, kleur, aanwezigheid, in de ruimte die ze letterlijk en figuurlijk innemen.

Naast dit project is er op de tentoonstelling ook ruim aandacht voor het ‘reguliere’ werk van beide kunstenaars, waarbij we bij Francis een verrassende ontwikkeling in haar oeuvre te zien krijgen.

Van harte welkom op de feestelijke opening, zondag 2 november, 15.00 u

Open: vrijdag, zaterdag en zondag 13 – 17 uur en op afspraak
Vaart nz 176 7833 HJ Nieuw Amsterdam

T : (0591) 551630           E: info@galerievanstrien.nl            I: www.galerievanstrien.nl
info@galerievanstrien.nl route: A37 afrit 5 (Emmen Zuid) en vervolgens richting Erica
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………