Dagboek

Mille fleurs

Toen ik vanochtend mijn koffie zat te drinken, half acht, viel het me op dat het lichter was als anders, en heel even werd ik vreselijk blij dat het voorjaar zich op deze manier aandient. Mijn schilderij Mille Fleurs is gedoopt en af. Het draait helemaal om dat voorjaar dat er aan zit te komen en dat verlangen naar het veranderende tij. Buiten zitten, zonder jas naar buiten, blote voeten in slippers, iedereen kent het wel. de treurigheid voorbij willen razen terwijl je er nog midden in zit en je dan herinneren hoe het ook kan zijn, kan worden, binnenkort zelfs.
Het hangt, Mille Fleurs, maar ik wil nog zien of het werkelijk af is. Er is nog disharmonie waar ik niet helemaal de vinger op kan leggen maar dat wordt vanzelf duidelijk. We stonden ervoor, Cobi Mooiweer en ik, te kijken.

Ik zei:

Ze krijgt een brief van God.

Cobi ’s antwoord:

De bofkont.

En ze hangt!!! Bird Ghurl.

Zaterdag ben ik naar Rotterdam gereden met een ontzield schilderij in de achterbak. Wat is het eng om een werk van de latten te halen. Bij aankomst in Rotterdam stond al een framewerk klaar waar het doek op gespannen ging worden.

ontzieling.JPG

Theo had een geheel sluitend frame gemaakt en binnen een half uur was het werk overgespannen. Nu is mijn atelier nogal vochtig en de ruimte waarin het werk nu hangt warmer -risico voor werking is groot- maar het lijkt, in eerste instantie allemaal te werken.

lizet-met.JPG

En daar hangt ze nu. Bird Ghurl 2007.

aan-de-muur.jpg

Vol in vuur- werk in opdracht

Het was een hele week feest bij het openen van de mail. Veel lieve groeten, positieve én kritische feedback, nuttige tips.
Natuurlijk heb ik alles serieus genomen, gewikt en gewogen. Acute verbeteringen aan de site zijn aangebracht. Een aantal zaken veranderd -zoals de reactiebalk bij dit weblog die weinigen konden vinden- en dank dank voor alle aandacht.

Zoals beloofd zal ik proberen om een werk te beschrijven waar ik de laatste 2 weken mee bezig ben geweest. Eigenlijk ben ik in november al begonnen, maar met tussenpozen heeft een werk toch een ‘legtijd’ van 2 maanden. Ik ontkom er niet aan.

vliegen.jpg
Vliegen. Ei olie tempera en olieverf op linnen. 1.30 x 1.80 m.

VLIEGEN
De opdracht was snel geformuleerd. Ik werd erg vrijgelaten :
Wij willen een werk van jou. We houden van je kleuren, maar de wand waar het werk komt te hangen is niet recht maar rond.

232klein.jpg 229klein.jpg 228klein.jpg

Op bezoek geweest, huis bekeken, foto’s gemaakt. Wat me meteen opviel in het interieur waren de rode en groene stoel -mooie kleuren- en de opvallend mooi vormgegeven lamp. Het is de bedoeling dat het schilderij groot wordt en een belangrijk kleurelement wordt in het vertrek. Er zal geen direct licht vallen op het werk.

Technische overwegingen
Het is eigenlijk niet mogelijk om een doek op te spannen op een gebogen frame. Het duurde even voordat ik besloot om het werk toch op een spieraam te maken dat plat was. De optische werking van het beeld -dat uiteindelijk verbogen gaat worden- heb ik regelmatig met photoshop bekeken. Het blijft een risico omdat de vertekening pas werkelijk zichtbaar zal worden in uiteindelijke toestand. Het voordeel is wel dat bij een verhuizing het werk weer om te spannen is en zo uiteindelijk langer meegaat. Theo is docent meubelmaken in Rotterdam dus is daar voor hem ook een leuke uitdaging in.

Inhoudelijke overwegingen
Theo en Lizet vliegen al hun vrije tijd door de lucht. Als parapenters. Het kan niet anders dan dat de wereld van de lucht ook in hun huis te zien zal zijn. maar het is ook hun eerste huis. Samen.

Ik ben eerst op zoek gegaan naar het Icarus verhaal. vader en zoon die gevangen zitten in een labyrinth bedenken een mogelijkheid om te vluchten: zij maken van bijenwas en veren vleugels die hun het labyrinth uithelpen. Er is wel een ‘maar’: niet te hoog vliegen, want bij de zon smelt de was…

Deze eerste ingeving voerde tot de volgende opzet:

icarus.jpg
De kleur van de lamp is een glasachtig turquoise.
Om te komen tot een kleur die vooral ook ruimte biedt kies ik juist voor een warme zalmkleur. Lucht die warm is met een koelig en open landschap eronder. De figuur in de lucht is nog erg gebonden aan het Icarus thema. maar ook ben ik aan het uitzoeken hoever de vertekening zal zijn bij het buigen van het beeld. Ik was al aan het bedenken hoe IK een vleugel constructie in elkaar kon zetten. Het zoeken is dan begonnen en wordt een aftasten totdat het verhaal -al smerend- zichzelf gaat vertellen.

Inmiddels is de tijd verstreken en is het verhaal voor het werk een eigen leven gaan leiden. Het in de lucht zweven van het figuurtje heeft alles te maken met vooruit kijken. In Nepal zag ik overal jongens met vliegers. Kwam je bij een dorpje op stad dan zag je al van ver de zelfgemaakte vliegers van bamboe en stof of papier boven de stad uitreizen. De jongens die aan het vliegeren waren hielden vaak wedstrijden om elkaars vliegers af te snijden. Een eigentijdse variant op het Icarus-thema: de strijd op de grond tussen de jongens -heb ik eigenlijk wel meisjes zien vliegeren?- Meer metaphorisch: Die aarde die zo schitterend en kleurrijk is vanuit de lucht: basis van het leven, ons leven. De ervaring van het labyrinth als je erin bent, maar van boven zo helder en afleesbaar. Astronouten hebben nauwelijks woorden voor de ervaring die zij hebben bij het zien van de blauwe planeet: hun thuishaven. En wie zweeft daar dan?
In dit stadium bespreek ik het werk met Theo en Lizet. Hoe ver zal ik gaan en herkennen zij zichzelf in dit beeld? Gelukkig ja.
Als Lizet het werk bespreekt dan herhaalt ze de woorden vol in vuur een paar keer. Mooie woorden.

Hoewel ze beiden roepen dat ik er niets meer aan moet doen ga ik wel verder. Ik ben nog niet tevreden: het snijden van de vliegers is een element dat absoluut haar plaats moet krijgen.
Nu zweeft ze echt en kijk je neer op het landschap. het landschap is erg open en de lucht is vaster geschilderd dan het landschap. het geeft een mooie textuele werking. Vooral omdat het landschap eitempera is en de lucht vele lagen olieverf bevat. het figuurtje -let op de gymschoentjes- is hier mijns inziens nog net niet klaar. Maar het kan teveel worden… Ik twijfel en vraag het Lizet. En ja, het kan: de vleugeltjes zodat ze alleen kan vliegen.

Nu gaat het spannend worden: Hoe het werk uiteindelijk in de ruimte zal passen…wordt vervolgd….

2007 staat voor de deur. Introductie van mijn website

Een heel goed nieuw begin van het nieuwe jaar voor iedere bezoeker van deze site!
Een van mijn voornemens het afgelopen jaar was het in de lucht brengen van een eigen website. Met dank aan Sacha die me enthousiast maakte en later Hilda Callenbachvan Graphic Kitchen is het er min of meer van gekomen. De laatste heeft een concept gebouwd waar ik van alles in kan aanleggen en bijhouden. Zo heet dat toch? Ik zal alleen een algemene toon moeten vinden voor het weblog. Waarschijnlijk komt dat mettertijd. Nu is het nog wat onwennig. Ik ben een schilder,geen schrijver.
Helemaal klaar is ze nog niet, mijn site: er ontbreekt nog van alles in de tekst – of er is te veel tekst. Werken de beelden op scherm als in het echt en wat wil ik bezoekers van mijn site eigenlijk in woorden vertellen? Hoe groepeer ik de beelden? Welke werken?
Ik heb me voorgenomen het komende jaar iedere tweede week te vertellen over een van de schilderijen waar ik mee bezig ben en de overpeinzingen als een soort dagboek te gebruiken. Er staan een paar opdrachten te maken en er zijn wat plannen gerijpt in mijn hoofd om uit te werken. Het lijkt me juist leuk bezoekers mee te nemen in actuele zaken. Exposities vind je in de agenda, maar het gaat juist om het werken zelf. En de ontwikkelingen binnen de werken en de themakeuzes.
Mijn site gaat over beelden.
Maar ook gaat ze over dat wat beelden bewerkstelligen. De taal van kunst is niet gecompliceerd: ze is alleen veelduidig: woorden zijn samenstellingen van 26 tekens. Beeldtaal bestaat uit een compacte samenstelling van veel lagen: vorm, kleur, beweging, intensiteit, context.

Marije Verbeeck heeft over mijn werkwijze ondervraagd en in woorden gebracht. In het proces dat ontstond gedurende het beantwoorden van haar vragen en het verwoorden van de antwoorden werd mij zelf veel duidelijk over mijn verhouding tot beelden. Het verschil tussen de begrippen privé en persoonlijk werken is -weer- van enorm belang bij het kijken en begrijpen van kunst. De aanleiding is -vaak- privé. Het werk is iets anders. Als het goed is overstijgt ze het privédomein en kan daarom herkend worden. Ik ben Marij dankbaar voor alle energie die ze gebruikt heeft en de aandacht waarmee ze het stuk heeft geschreven. Het heeft mij weer verder geholpen.

Feedback van jullie, lezers en bezoekers is van harte welkom. En niet in de laatste plaats om deze site verder te ontwikkelen.
Tot ziens in het nieuwe jaar!

Francis