Dagboek

met handen en voeten

liefde-omslag

In juni werd ik gebeld door Otto Koedijk. Of ik een omslag voor een boek wilde maken. Het zou een boek zijn met interviews, door Marije geschreven over mensen, werken en liefde. Ik ben altijd in voor liefde dus ik zei meteen ja. En maakte een omslag, die inmiddels is omgezet en gevormd tot de voorkant van een boek. En het boek wordt as zaterdag ‘geopend’ door een echte burgemeester. Meer informatie via onderstaande link.

http://www.marijeverbeeck.nl/index.html

Tijd

http://www.nps.nl/page/programma/424/kunststof

Wat een fijn interview met Joke Hermsen! Ze benoemt, na een half uurtje inleiding, de noodzaak van tijd en omtrekkende bewegingen maken om tot creativiteit te komen. Net als Hermsen fascineert het gegeven tijd mij in hoge mate. Het steeds maar in contact zijn met anderen, deadlines en targets halen, en een groot appél dat gedaan wordt op onze hersenen in het werk dat we doen, het houdt onze hersenen steeds alert en in de waakstand. Focussen van de hersenen is niet slecht, maar de hersenen dienen, volgens Hermsen ook te ontspannen. En die ontspanning levert op korte termijn niets op, op de lange duur dan weer wel. Mijmeren, klungelen, dromen, wauwelen, kletsen, het zijn niet voor niets zulke weinig krachtige woorden, denk ik dan, maar ze zijn wel lekker. Hermsen signaleert in onze maatschappij een grote beleving van tijd-schaarste.

Beuys zei het al, creativiteit is de eigenlijke bron van een maatschappij. Hij zei eigenlijk precies hetzelfde.

‘Alles met aandacht gedaan, bezit kwaliteit. Aandacht is het belangrijkste ingrediënt voor creativiteit’. En dan noemt hij in minder moeilijke bewoordingen het zetten van een kopje koffie als voorbeeld: koffie, met aandacht bereid en geserveerd, is waanzinnig lekker…

AAF Westergasfabriekterrein Amsterdam

wachtster

China. En dan op een hoogte van meer dan 4000 meter. We bevonden ons nog net niet in Tibet, maar wel in de streek waar van oudsher Tibetanen wonen. Overal om ons heen lucht en uitgestrekte lege berglandschappen. Adembenemend. Her en der gebedsvlaggen, stupa’s, en dan weer helemaal niets. behalve een lichtgrijze lucht, stenen en mossige grond. Op bergwanden zijn met stenen spreuken en gebeden geschreven die van tientallen kilometers afstand te lezen zijn.En kom je in dat landschap, dat zindert door de werking van het licht, iemand tegen dan zijn het mensen met dieprode sieraden van koraal en zilver, felgekleurde schorten over geborduurde rokken, het haar als sieraden in enorme roze doeken gewikkeld. Mannen en vrouwen zijn imponerend in hun aanwezigheid. Een hele krachtige schoonheid. De trots van mensen wier rechten steeds meer afbrokkelen. Die onderdrukt en geplaagd worden door een regering die hen niet wil begrijpen. En, dacht ik regelmatig, ook niet in staat is om te begrijpen. Tibetanden zijn mensen die leven vanuit hun hart. Onze Chinese gidse zei op een goed moment: ‘voor deze mensen is geld niet zo belangrijk, maar gezondheid en familie wel’.Het verschil tussen beide volkeren werd daardoor helder geïllustreerd. Ze vergat het meest essentiïele, het boedhisme.

Ik kon niet anders toen ik thuiskwam. De beelden wilden niet van mijn netvlies. Met het gevaar voor romantiseren heb ik meer willen maken dan gekleurde rokken. Maar juist een mens , een dijk van een wijf, een volk, een wezen.

Voor wie naar de AAF gaat, zoek de tien verschillen tussen deze foto en het schilderij…..Galerie Meander presenteert een aantal werken.

http://www.affordableartfair.nl/

Stilte

antonello-da-messina-christ-blessing-ng673-fm

Dit portret is gemaakt door Antonello da Messina. Het is te zien in de National Gallery in Londen. Een beetje een in elkaar geknutseld schilderij wat de wijten is aan slechte conservering en de kunstenaar heeft de rechterhand verplaatst -in het proces. een mij niet onbekende ingreep. Een paginagrote afbeelding hangt nu alweer een paar maanden in mijn atelier. Het is geweldig. En roept op tot stilte. Ik kon het niet laten en moest op zoek naar die stilte.

is het echt waar?

0104213beekman_m1

Merina Beekman.   zonder titel 2008

Dit voorjaar was ik in Galerie Slewe  (Amsterdam) bij de opening van de tentoonstelling van Merina Beekman. Ze was er ook en zat wat achteraf in de vensterbank. De Pont  in Tilburg liet in diezelfde tijd ook haar werk zien. In China heb ik regelmatig aan haar werk moeten denken. Zelfs zo dat ik bij thuiskomst een artikel over haar werk tevoorschijn heb gehaald . Wat was nou precies haar fascinatie bij de culturen in Afghanistan, Azië, Noord Afrika…

En toen stond er een advertentie in de krant ,zaterdag.  Merina Beekman is overleden. Verder kan ik geen berichten vinden. Ik wil er gewoon niet aan dat ze er niet meer is.

en toen zag ik…

ogen4

Carice van Houten bij Zomergasten zitten in een prachtig outfitje, heel mooi retro met kantjes en haar haar was een beetje na-oorlogs en haar gezichtje was zo mooi en haar interviewster had ook al van dat naar achteren geslagen haar met een toevallige lok die steeds naar voren viel. Nét had ik het begin voor een groot portret opgezet en was meteen op de ogen aangevallen, grote ogen die een hele ruimte moeten ‘nemen’ zonder dat ze grijpen. Echte ogen. Niet een gelijkend portret.

Toen dacht ik: Is het nu toeval ? Dat het haar voor deze vrouw  óók een beetje na oorlogs moet worden en haar bloesje van kant? Of heerst er een algemene heimwee naar een vorm van fijnheid ? Carice van Houten hield een pleidooi voor esthetiek die samenviel met haar eigen woorden en verschijning. Haar belangrijkste opmerking, in mijn ogen, was dat een film als ‘das Leben des Anderen’ er helemaal op gestyled was om alléén maar via de rechterhersenhelft opgenomen te worden. Ik had er graag meer over gehoord.

…wordt vervolgd…

De laatste dag zijn we op warm aanraden van Silvy toch overgestoken naar het eiland San Giorgo Maggiore , schuin tegenover het San Marcoplein, waar het werk van Peter Greenaway te zien is.  Zijn bewerking van het beroemde schilderij in de refter van het klooster San Maggiore was een belevenis. We waren te laat, maar mochten alsnog door, met gevolg dat we verdwaalden en langs twee lege kloostertuinen een donker halletje doormoesten. Een gordijn, nog een halletje, een dikke deur, en toen stonden we, als volkomen verdwaald uit de 21 ste eeuw in de bruiloft van Cana. Het werk van Paolo Veronese werd in zijn tijd al DE reden genoemd om naar Venetië te reizen, is door de Fransen na een of ander beleg meegenomen en hangt nu in het Louvre. Maar een waarheidsgetrouwe kopie hangt sinds twee jaar weer in de refter, op haar oude plek. En op deze kopie projecteert Greenaway zijn versie van het wonder van Cana, Shakespeareaanse teksten, beeldwisselingen en de prachtige omgeving waren een geweldige afsluiting van ons verblijf in Venetië.

Warm historisch Venetië. Verse vis in ons vertrouwde visrestaurantje (Tot over twee jaar!).  Vier dagen hebben we ons volgezogen met de wel enorme hoeveelheden kunst die overal zichtbaar en verborgen aanwezig bleken te zijn. Of ik nou blij was met de presentatie, door dir. Daniel Birnhaum bij elkaar gebracht weet ik niet. De tendens in de Giardini was streng. Kunst over kunst, over kijken, over ritme’s, patronen en behoorlijk sec in vergelijking tot bijvoorbeeld de vorige Biënnale.

Maar genoemd moeten worden:

Fiona Tan, de Nederlandse inzending. ( klik hier voor de inzending van Fiona Tan). Zo mooi heb ik het Nederlandse paviljoen nog niet mee gemaakt: zowel de indeling, de rust, als de wijze van presenteren. Ik heb diepe bewondering voor Fiona Tan gekregen, voor zover ik die al niet had. De kleine portretjes die ze maakte van bijvoorbeeld Sanne Wallis de Vries , die een beetje achteloos in een zijruimte te zien waren, naast het grotere epos achtige werk van Marco Polo, waren ruim, rustig, en ingetogen. Maar zeker ook lyrisch.

De  Ijslandse inzending was er een van ontspanning, en humor. Ik had al een beetje om me heen gekeken naar alle ernstige gezichten om me heen, het cognitieve gehalte van de presentaties, en hier zat een schilder in een badjas vier maanden zijn maat te schilderen -in de hoek wel 50 schilderijen van Maat in zijn zwembroek – en te zijn.

Over de Deens Noorse inzending is ook in onze kranten veel geschreven, de namenlijst is groot en ik vind dat ook wel heel mooi, dat de samenstelling, een vertelling, zo gecomponeerd door de samenstellersis dat het geheel sterk in zowel verhaal als kwaliteit is. Het Skandinavische paviljoen dit keer, toonde al het verleden en de aangekondigde dood van de jet set. Intelligent gedaan, goede integratie van aanwezige Skandinavische helden in een nieuw jasje: scheiding, verval, wanhoop. Je werd er als het ware naar toe gezogen…

De Mexicaanse inzending is de moeite van een voorbereiding waard. Of toch niet? Teresa Margolles heeft daar een indrukwekkend project neergezet onder de titel: ‘What else can we talk about?’ Familieleden van slachtoffers die gevallen zijn in de Mexicaanse drugsoorlog dweilen het Palzzo met water, vermengd met bloed van de slachtoffers.

De Arsenale was voor mij een meer vitale belevenis, met Jan Fabre als lokker aan weer een overkant van het water.

Het heeft geen zin om alles op te noemen. Nu, na twee weken heb ik al een groot aantal werken niet meer voor ogen. Later, in Frankrijk met vrienden de Biënnale besprekend concludeerde ik voor mezelf dat als de crisis al haar invloed heeft doen gelden, het te zien is in de soberheid en calvinistisch aandoende inslag van het enorme totaal.

Ik heb in Venetië twee catalogi gekocht, Tan en Fabre: en het derde kunstboek kocht ik in Padua, een kwartiertje rijden van Venetië: de Mariakapel door Giotto geschilderd.

gewoon om de hoek

website_photos_artistsgreetje-bijma-fotocredits-martin-mauerbock_jpg_450ashxjpeg

Greetje Bijma komt zingen bij de opening van de tentoonstelling ‘Verzamel de Werken’.

(de opening is zondagmiddagmiddag 5 juli om 1600 uur, Kunsthuis de Sevretarie in Meppel).

Wat een geweldig cadeau is dit voor  een tentoonstelling die toch wel veel ingrediënten in zich heeft om een onderonsje te worden van schilders die elkaar  regelmatig tegenkomen. Want dat gebeurt met deze groep schilders. Er is maar een Albert Heijn in de buurt -straal 20 km- en vooral op zaterdag, tegen zeven uur is het er vaak gezellig. Terwijl de wijntjes en de italiaanse hapjes in de kar worden gegooid mopperen we tegen elkaar over het beleid van de gemeente,  de komende exposities maar eigenlijk liever, dat het ‘mooi weer’ is en wat ‘ga je morgen doen’ en ‘hoe ging het met’.

Ik moet meteen denken aan Jan Menses, de kunstenaar die een paar weken geleden onverwachts is overleden. Als ik hem tegen kwam dan ging het zo, hij fluisterde me de laatste schandalen toe, we maakten de situatie grotesker en absurder, glimlachten vilein, we relativeerden de zaak en liepen grinnikend weer verder met onze boodschappen.

Dat zal dus niet meer gebeuren, en Jan zal ook niet in de buurt hangen en ik zal hem missen, ook al kende ik hem alleen maar van de Albert Heijn.

http://www.janmenses.nl/