Dagboek

William Kentridge

‘Die Zuid Afrikaan’ ‘O, Kentridge’.

Er stond een rij en voor de rij stond een werkstudent met een herkenbare sjaal. De sjaal was dit keer gewoon om de hals gehangen en viel daardoor op. Andere studenten gebruiken de sjaals als haarband, heuptasje, riem, kortom als herkenningsteken. Deze rij -vroeg nog op de zondagochtend- was duidelijk een vastbesloten rij. Ik ging erbij staan.

Eenmaal de ruimte binnengekomen (the refusal of time 2012) bevond ik me in een tijdspektakel dat me liet voelen, horen, bewegen, lachen, kijken en me ook ontroerde. Iemand (William Kentridge) heeft over de tijd en tijdsbeleving nagedacht en omgezet in een belevingsruimte waar tijd, theorie, beleving en gedachtes sprankelend samenkomen. Plus de afrikaanse sfeer en beelden die de inslag -iets heel oers- van het werk de sfeer geeft. Ik kreeg zoveel invallen terwijl ik in de ruimte was waarvan een het besef was dat alles samen kwam : oost west, bewgeing en gedachten de belangrijkste was. Ga zien. De Documenta 13. Kassel.

William Kentridge refusal of time 2012 http://www.youtube.com/watch?v=TGx84kBVsXw
Claire Pentecost  soil erg 2012

Haege Yang approaching 2012

Geoffrey Former Leaves of grass, 2012

william-kentridge-the-refusal-of-time-2012-stilbilde-570x378william-kentridge-the-refusal-of-time-2012-stilbilde2-570x378claire-pentecost-soil-erg-2012-oversiktsbilde-570x378haegue-yang-approaching-choreography-engineered-in-never-past-tense-2012-oversiktsbilde-570x374geoffrey-farmer-leaves-of-grass-2012-oversiktsbilde3-570x378